تبلیغات
وبلاگicon
♥ شــکــســتــه هــا
♥ شــکــســتــه هــا
چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد؛ باب جهاد اصغر بسته شد باب جهاد اکبر که بسته نیست 
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما درباره ♥ شــکــســتــه هــا چیست؟؟؟






آن چه در منابع روایی وجود دارد مضمون ذیل است که در روایات فراوانی آمده است . رَسُول خدا –ص- در روایتی می فرماید : مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ ؛ هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد .
( بحارالأنوار 67 242 باب 54 )
مطلب مورد نظر شما در آیه 69 سوره عنکبوت ذکر شده است : وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ
و آنها كه در راه ما (با خلوص نیت) جهاد كنند قطعا هدایتشان خواهیم كرد و خدا با نیكوكاران است.
در این آیه هم تعبیر به جهاد تعبیر وسیع و مطلقى است و هم تعبیر فینا، بنا بر این هر گونه جهاد و تلاشى را كه در راه خدا و براى او و به منظور وصول به اهداف الهى صورت گیرد شامل مى‏شود، خواه در طریق كسب معرفت باشد، یا جهاد با نفس، یا مبارزه با دشمن یا صبر بر طاعت، یا شكیبایى در برابر وسوسه معصیت، یا در مسیر كمك به افراد مستضعف، و یا انجام هر كار نیك دیگر.
كسانى كه در این راهها به هر شكل و هر صورت براى خدا مجاهده كنند مشمول حمایت و هدایت الهى هستند.
منظور از سبل در اینجا راههاى مختلفى است كه به سوى خدا منتهى مى‏شود: راه جهاد با نفس، راه مبارزه با دشمنان، راه علم و دانش و فرهنگ، خلاصه جهاد در هر یك از این راهها سبب هدایت به مسیرى است كه به خدا منتهى مى‏شود.
این وعده‏اى است كه خداوند مؤكدا به همه مجاهدان راهش داده، و با انواع تاكیدات (لام تاكید و نون تاكید ثقیله) آن را مؤكد ساخته و پیروزى و ترقى و موفقیت را در گرو دو چیز شمرده، جهاد و خلوص نیت.
ر. ک : تفسیر نمونه ج 16 ، ص 349
[انتخابی از كد32660]منظور از چله و چله نشینی، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد و در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش خداوند و یاد او و اطاعت او باشد به عدد چهل در روایات توجه و عنایت خاصی شده است. در قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(ع) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند: «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشرفتم میقات ربه اربعین لیله» (اعراف، آیه 142). در روایات آمده است: «من خلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد (عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85). انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد: «اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه» (خصال، ص 545) و خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی» (احقاف، آیه 15). در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می گردد» (عده الداعی، 128). چله نشینی به این معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد.
در روایت داریم که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(س) به امر الهی جبرئیل(ع) بر پیامبر(ص) نازل گردید و به ایشان گفت: چهل روز از حضرت خدیجه(س) کناره گیرد. حضرت در این مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای پیدایش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد.
آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینه های موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیقتر می فهمد و درک می کند و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد. البته انسان باید توجه داشته باشد که به دام انسان های فریبکار و بی بهره از معنویت که ادعای معنویت و درویشی دارند ولی هیچ نصیبی ازعدد چهل ریشه در فرهنگ دینى ما دارد.
در قرآن كریم آمده است وعده بین خداوند و حضرت موسى جهت سخن گفتن با خداوند و نزول تورات چهل شبانه‏روز بوده است. به همین جهت برخى عدد چهل را عددى كامل مى‏دانند. در روایتى از پیامبر گرامى اسلام آمده است: «من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحكمة من قلبه على لسانه؛ هر كس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص ورزد خداوند چشمه‏هاى حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مى‏سازد (سفینه ‏البحار، شیخ عباس قمى، ماده خلص). همچنین همان طور كه نوشته‏اید برخى از ادعیه بر چهل مرتبه خواندن آن تأكید شده است.
اما خصوصیت عدد چهل و اسرار نهفته در این عدد چیست، براى ما روشن نیست. البته چه بسا با توجه به ویژگى‏هاى انسان، تكرار «چهل بار» موجب یك ملكه معنوى و تعمیق یك رفتار پسندیده و قابلیت نزول فیض خاص خداوند مى‏شود. از امام باقر(ع) روایت شده است كه هیچ بنده‏اى چهل روز ایمانش را به خداى عزوجل خالص نگرداند یا فرمود هیچ بنده‏اى ذكر خدا را در چهل روز نیكو انجام ندهد جز آن كه خداى عزوجل او را نسبت به دنیا زاهد سازد و درد و داروى دنیا را به او بنماید، پس حكمت را در دلش ثابت كند و زبانش را به آن گویا سازد...»



طبقه بندی: مذهبی،

[ شنبه سی ام خرداد 1394 ] [ 13:12 ] [ vahid k.h ]
.: Weblog Themes By salehon :.

درباره وبلاگ


سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت. فندرسک نام منطقه ایست در استان گلستان که دیار حکیم فرزانه ابوالقاسم میرفندرسکی می باشد به مرکزیت شهرستان خان ببین. به دلیل رشادت های فرزندان این دیار کهن در هشت سال دفاع مقدس ماهم همراه شدیم تا راه ایشان را ادامه دهیم.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
طراح قالب
امکانات وب